روانشناسان تأکید می‌کنند که کودکان می‌توانند از زمان تولد تا ۱۰ سالگی با برخی از اسباب بازی‌های خود ارتباط برقرار کنند و حتی با آن‌ها دوست می‌شوند. اگر کودک تک فرزند باشد، آن اسباب بازی برای او تبدیل به یک خواهر و برادر می‌شود. به همین دلیل روانشناسان همیشه به این نکته اشاره دارند که والدین باید در انتخاب و خرید اینترنتی اسباب بازی که می‌تواند نقش مهمی در روحیه کودک بگذارد، حساسیت زیادی به خرج دهند.

 بازی فکری صفحه اشکال 9 قطعه چوبی

بازی کودک 6 ماهه را می توان در تولید صدا و هجاهای ظاهراً بی معنی ، چرخانیدن صدا در دهان ، خنده کردن و به کار انداختن دست ها برای گرفتن اسباب بازی مشاهده کرد . کودک در این سن پاهایش را با دست می گیرد و رها می کند و برای به دست آوردن اشیای دور تلاش می کند .
کودک 8 ماهه اشیا و خرید اسباب بازی ها را پیوسته به زمین می اندازد و بر می دارد و از این کار لذت می برد . 
کودک 10 ماهه با گذاشتن اشیا درون جعبه و بیرون آوردن مجدد آن ها به بازی می پردازد .
کودکان سه تا چهار ساله، بیشتر به بازی ارتباطی می پردازند. یعنی آنان با کودکان دیگر نیز بازی می کنند و می توانند وسایل خود را، تا اندازه ای معین، به دیگران بدهند و با آنان شریک شوند، ولی در عین حال، نمی توانند علایق فردی خود را فدای گروه کنند و به اصطلاح تابع گروه شوند.

بازی فکری ماز جیبی

بازی های تمرینی

( بدو تولد تا 2 سالگی) پیاژه در بیان چگونگی بازی های تمرینی، بازی را وسیله ای برای لذت بردن از حواس می داند؛ زیرا کودک لمس کردن، چشیدن، گوش کردن، حرکت اعضای بدن و احساس کیفیت مختلف اشیا را از راه به کارگیری حواس در می یابد و این امر سبب لذت بردن او می شود. کودک، با استفاده از حواس، از تقلید پا فراتر می گذارد، به تکرار می پردازد و حرکاتش، از شکل ابتدایی آزمایش و خطا، به مهارت می رسد. این حرکات تقلیدی مقدمه ای می شوند تا کودک بتواند به کارهایی پیچیده تر دست بزند.